تجارب یک غرفه ساز

همه آنچه که در نمایشگاه ها باید به کار بگیرید تا بیشترین نتیجه را در بر داشته باشد با هم می آموزیم

تجارب یک غرفه ساز

همه آنچه که در نمایشگاه ها باید به کار بگیرید تا بیشترین نتیجه را در بر داشته باشد با هم می آموزیم

مصالح و متریال به کار رفته در غرفه سازی

ساختمان غرفه در اصل همان بدنه غرفه نمایشگاهی است که شاید در نگاه نخست همه غرفه‌ها از یک جنس باشند اما در واقع چند نوع خاص برای مصالح غرفه سازی وجود دارد.

غرفه‌های پیش ساخته

در این روش از قطعات پیش‌ساخته آلومینیومی یا فولادی و پانل‌های متفاوت، با طرح‌های ویژه برای ساخت غرفه استفاده می‌شود. امروزه باتوجه به رشد صنعت غرفه‌سازی نمایشگاهی و متنوع شدن قطعات تولیدی و امکان اجرای طرح‌های مختلف، در بیشتر نمایشگاه‌ها  از مصالح غرفه سازی از این دست استفاده می‌شود.

غرفه‌های استاندارد

در برگزاری اغلب نمایشگاه‌ها با غرفه‌هایی از این دست سروکار داریم که به‌صورت مشابه با توجه به درخواست شرکت‌کنندگان به آنان واگذار می‌شود تا شرکت‌کنندگان در آن فضا کالاهای خود را به نمایش بگذارند هزینه‌های طراحی و ساخت این غرفه‌ها به مراتب کمتر از غرفه‌هایی است که برای اهداف خاص طراحی شده‌اند.

غرفه‌های خاص و ترکیبی

بهترین نوع غرفه برای جلب مخاطبان، سهولت طراحی و همچنین سهولت پیاده‌سازی همین دسته از غرفه‌ها هستند که با همکاری  شرکت های غرفه سازی می توانید به بهترین نحو طراحی و اجرا نمایید. غرفه‌های ترکیبی از مصالح سنتی و پیش‌ساخته در کنار هم بهره می‌برند، به همین دلیل پیاده‌سازی آنها در چند ساعت انجام می‌شود و طراح نیز به راحتی می‌تواند هر شکلی که بخواهد به غرفه بدهد. در غرفه‌های خاص و ترکیبی به طور معمول از بخش‌های شیشه‌ای برای جذابیت بیشتر استفاده می‌شود.

غرفه‌های سنتی

بسیاری از افرادی که در غرفه‌ها قدم می‌زنند احساس می‌کنند غرفه‌ها به روش سنتی ساخته شده‌اند چراکه در این روش از مصالح و مواد سنتی مانند نئوپان، چوب و… برای ساخت غرفه استفاده می‌شود؛ این در حالی است که غرفه‌های نمایشگاهی در گذشته بیشتر به این صورت بودند و در حال حاضر به صورت خاص و ترکیبی ساخته می‌شوند.

منبع

 

 

 

 

 

 

 



اصول غرفه سازی نمایشگاه ها


اصول غرفه سازی نمایشگاه های بین المللی

 

پیش گفتار:

غرفه سازی در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی پایبند به رعایت اصولی است که این اصول در اکثر کشورهای صاحب نام به شکل کلی بیان می شود. اصول غرفه سازی نمایشگاه بین المللی معمولا پیچیده تر و به لحاظ سطح بندی از سطح حرفه ای تری برخوردار است، چرا که برای ساخت و کلید زدن یک غرفه مخصوص برای یک حضور برجسته در نمایشگاهی با ابعاد بین المللی، باید جوانب زیادی را در نظر گرفت که نوع فعالیت غرفه در آن نمایشگاه، تنها یکی از آن جوانب می باشد. ما در این مطلب سعی داریم تا در کنار معرفی اصول غرفه سازی نمایشگاه های بین المللی، به اصول یکی از مهمترین و برجسته ترین رویدادهای نمایشگاهی در ایران که همان مجموعه نمایشگاه های بین المللی تهران نیز می باشد، بپردازیم تا شما را با قوانین ساخت غرفه در پایتخت نیز بیش از پیش آشنا گردانیم؛

طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه

استعلام قیمت طراحی و غرفه سازی

تقسیم بندی نمایشگاه های بین المللی:

  • نمایشگاه های عمومی: نمایشگاه های عمومی شاید پرمخاطب ترین نمایشگاه های ممکنه در کل دنیا به حساب بیایند که در آن ها، تمام موارد مصرفی، تولیدی و خدماتی به معرض نمایش در خواهند آمد. این دسته از نمایشگاه ها ممکن است در ابعاد مختلف کشوری و بین المللی نیز برگزار شوند که در این صورت قطعا میزان بازدید کنندگان آن ها سر به فلک خواهد زد! جالب است بدانید نمایشگاه های بین المللی تهران یکی مثل همین نمایشگاه های عمومی بود که تا سال 1379 هر ساله برگزار می شد و از سال 1379 برگزاری این نمایشگاه ها لغو و به جای آن، نمایشگاه های هدفمند و تخصصی بین المللی تهران قرار داده شد.
  • نمایشگاه های تخصصی: عصر، هصر نمایشگاه تخصصی است، نمایشگاه هایی که فرصت ایده آلی را برای هر شاخه شغلی و هر کشوری بوجود می آورند تا میزان درآمد زایی غیر نفتی کشورها افزایش بیشتری پیدا کندنمایشگاه های تخصصی نیز همین می توانند به صورت داخلی و هم می توانند با حضور شرکت کنندگان خارجی و بین المللی برگزار شوند که در هر صورت، اصول غرفه سازی و غرفه آرایی خاصی را نیز باید برای این چنین نمایشگاه ها رعایت نمود تا بتوان از محصولات داخلی و تولید شده وطنی در خارج از مرزهای این سرزمین دفاع شایسته ای را انجام داد.
  • نمایشگاه های اکسپو: این دسته از نمایشگاه ها به معنی واقعی کلمه؛ تنها برای نمایش کالا ها مورد استفاده قرار میگیرند و از نظر تراکنش های مالی و بازرگانی تقریبا تهی و خالی می باشند. نمایشگاه های اکسپو با همین شعاع فعالیتی خود به مانند نمایشگاه های دو دسته قبلی،‌هم می توانند داخلی و هم می توانند بین المللی به حساب بیایند. از مهمترین نمایشگاه های این چنینی برگزار شده می توان به نمایشگاه 1998 پرتغال، نمایشگاه 2000 آلمان و نمایشگاه های متنوع ژاپنی اشاره داشت. در ایران نیز نمایشگاه های اسکپو هر ساله برای فروش پوشاک بهاره در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار می شوند.

اصول غرفه سازی نمایشگاه بین المللی:


تبلیغات حتی اگر در مقیاس های کوچکی هم اجرا شود، اصول کوچک و بزرگ زیادی را دارا می باشد که موفقیت آن منوط به رعایت و پرداختن به اندازه، نه صرفا افراطی به آن است. حال شما حجم تبلیغات را انقدر بزرگ برای خود تجسم کنید تا برسید به نمایشگاه هایی با حجم های مختلف! نمایشگاه به قول بسیاری از متخصصین و کارشناسان تبلیغاتی و همچنین مدیران اقتصادی و بازرگانی، مرکزی ترین محور ممکنه برای ایجاد فرصت های مناسب شغلی است که انصافا این سخن دوستان، در همین یک دهه گذشته کاملا اثبات شده است. نمایشگاه مکانی است که صاحبان کالا و محصولات متنوع، فرصت نمایش و تبلیغات دستاوردهای خود را پیدا می کنند و سعی می نمایند تا در زمان بازگشایی نمایشگاه، برای خود و یا تیم همراهانشان موارد شغلی زیادی را بدست آورند. اهداف متفاوتی در برگزاری نمایشگاه ها چه در ابعاد کوچک و چه در ابعاد بزرگ وجود دارد که کلی ترین آن ها؛‌ برندینگ یا همان برند شدن تلقی می شود و دیگری افزایش آمار فروشی محصولات مورد نظر می باشد. مورد اول که تبدیل شدن از یک موسسه یا شرکت ناشناخته به یک غول صاحب نام است، معمولا در اغلب نمایشگاه ها بوجود می آید، بودند کمپانی های بزرگی در حال حاضر که تنها با حضور چند دفعه ای در نمایشگاه های مختلف، خود را معرفی و تبدیل به یکی از قطب های فعالیتی آن حیطه شغلی شدند! اما هدف دوم که افزایش آمار فروش محصولات می باشد؛ اصل نمایشگاه همین است! عرضه کن، به نمایش خوب بذار و دسته آخر بفروش. نمایشگاه ها درست است که امروزه بیشتر برای معرفی و بعد بستن قراردادهای مهم کاری برگزار می شود ولی خب در کشور ما هنوزم که هنوز است هستند نمایشگاه هایی که اصلا با هدف توزیع و خرید محصولات متفرقه برگزار می شوند. حال بهتر است به سراغ بحث اصلی خود یعنی اصول غرفه سازی نمایشگاه های بین المللی برویم؛ از نظر ساختار ساخت وساز غرفه ها، غرفه سازی به دو دسته کاملا مجزا: غرفه سازی و غرفه آرایی تقسیم می شود. غرف سازی همانطور که از نامش پیدا است و ما در مطالب گذشته نیز به طور مفصلی در مورد آن صحبت نموده ایم، مربوط به انواع سازه های غرفه سازی و طریقه نصب و رعایت ترتیب مراحل آن می باشد. اما غرفه آرایی کاملا مبحثی جداگانه از غرفه سازی دارد و مربوط به چیدمان و مهیا کردن غرفه برای شروع یک نمایش دلپسند در زمان آغاز به کار نمایشگاه می باشد؛ لازم به ذکر است با توجه به اصول مدرن و پیشرفته امروزی شاید در بخش هایی از غرفه سازی به مباحث و سرفصل های غرفه آرایی نیز، توجه بشود اما یقین بدانید هیچ وقت در انجام مراحل غرفه آرایی به مباحث مربوط به غرفه سازی دیگر احتیاج پیدا نمی کنید و تنها غرفه مورد نظر را در صورت لزوم، با بهره گیری از سازه های امروزی غرفه سازی پر می نمایید. یکی از اصول مهم در غرفه سازی چه برای نمایشگاه های بین المللی و چه برای سایر نمایشگاه های محلی و داخلی، بدست آوردن یک طرح ایده آل در عین حال جدید برای نمایشگاهی است که برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده اید؛ در طراحی غرفه یک طراح باید قسمت ها مختلف غرفه ا در نظر گرفته و با استفاده از قدرت طراحی خود و در نظر گرفتن وسعت مکانی غرفه در نمایشگاه و همچنین نوع فعالیتی آن، دست به کار شود. در حال حاضر وجود تکنولوژی در این حرفه نیز بسیار کارآمد تلقی میشود چرا که دیگر لازم نیست یک طراح، طرح خود را به حالت ماکت در بیاورد و تحویل صاحب کار دهد، بلکه تنها با استفاده از رایانه و چند نرم افزار می تواند دست به طراحی یک غرفه هوشمند برای نمایش اولیه به صاحب و یا صاحبان غرفه بزند! غرفه سازی برای نمایشگاه ها نه تنها در ایران بلکه در تمام نقاط دنیا نیز به دو نوع تقسیم می شود؛ نوع اول نمایشگاه هایی هستند که معمولا برای جمع شدن فعالان یک صنف در کنار برگزاری یک سمینار کوچک و یا کلید زدن یک کنفرانس خصوصی برگزار می شوند و خیلی مقررات ویژه ای برای ساخت و ساز غرفه ها را طلب نمی کنند البته خیلی زود و غریبانه هم شروع به کار می کنند و هم به پایان می رسند! نوع دوم نمایشگاه هایی هستند که با برنامه ریزی از قبل تنظیم شده و فراخوان های رسمی از پیش معلوم شده، آغاز به کار می نمایند و از حاضران و شرکت کنندگانی که بتوانند قوانین مربوط به برگزاری نمایشگاه را رعایت کنند نیز دعوت به عمل می آورند. این نمایشگاه ها معمولا در محل هایی برگزار می شوند که برای همین منظور طراحی شده اند مثل مجموعه نمایشگاه های بین المللی تهران که واقعا نمی توان بدون هماهنگی های از قبل انجام شده نه در آن نمایشگاهی را کلید زد و نه در نمایشگاهی از آن، بدون ارائه مستندات و مدارک لازمه، حضور یافت!
نکات مربوط به اصول غرفه سازی نمایشگاه های بین المللی:
نظم؛ سعی کنید در تمام ابعاد غرفه خود مسئله نظم و انظباط را به طور کامل برای بازدید کنندگان و یا مخطبان نمایشگاه به نملیش درآورید تا تمام تماشاچیان غرفه خود را به سو که شما و تیمتان یک مجموعه کامل منظم و البته حرفه ای هستید، سوق دهد. لازم به ذکر است که در غرفه سازی رعایت نظم و انظباط از سوی تمام افراد تیم طراحی، اجرا و فروشندگان حاضر در غرفه می بایست صورت پذیرد تا یکپارچکی و انسجام در سرتاسر غرفه نمایشگاهی شما به چشم بخورد!
غرفه آرایی ویژه؛ سخت است فهمیدن نوع کار غرفه هایی که اصلا هیچ المان و پوسترهای تبلیغاتی ای برای حرفه و نوع کاری که برای معرفی آن به نمایشگاه پا گذاشته اند را ندارند! از اصول خیلی قابل توجه در غرفه سازی نمایشگاه هایی که در ابعاد خارجی و بین المللی برگزار می شوند، همین مسئله به ظاهر ساده دکوراسیونی یا همان غرفه آرایی می باشد که در عصر نمایشگاه های کنونی باید به شکل ویژه تری به آن پرداخت و سعی کرد از تمام مساحت اختصاص یافته به غرفه، بطور هدفمند و متناسب با نوع محصولات ارائه ای استفاده نمود.
هماهنگی کادری؛ اگر از ان دسته از افراد هستید که هیچ تمایلی به کار مشورتی و تیمی ندارید، به هیچ وجه علاقه مند به حضور در نمایشگاه های مختلف به خصوص نمایشگاه های بین المللی نداشته باشید. یکی از پارامترهای مهم موفقیت در نمایشگاه های بین المللی ایجاد هماهنگی با کادر مورد نظر برای استقرار در غرفه در طول زمان برگزاری نمایشگاه می باشد و همچنین در سطوح بالاتری نیز باید یک فضای مناسب برای مهمانان و بازدید کنندگان کمی خاص تر نیز مد نظر واقع بشود.
طراحی آرامش بخش؛ در میان آن همه شلوغی نمایشگاهی، لازم است شما از یک طرح آرامش بخش برای غرفه خود بهره ببرید تا با مراجعه و دیدن هر مخاطب و بازدید کننده ای، بتوانید لااقل برای لحظه ای ذهن شلوغ آن ها را به آرامش خیال دعوت نمایید. در اصول غرفه سازی نمایشگاهی نورپردازی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است تا جایی که بسیاری از کارشناسان فعال در زمینه های نمایشگاهی، معتقدند نورپردازی مناسب حتی از طراحی و غرفه سازی خارق العاده نیز بیشتر بر روی مخاطبان و بازدید کنندگان نمایشگاه اثر گذاری می نماید.
پذیرایی؛ این یکی شاید خیلی ربطی به اصول غرفه سازی نداشته باشد اما حتما لازم است تا از نوع و شیوه پذیرایی تیم مستقر شده خود در غرفه از مخاطبان و بازدید کنندگان عزیز مطلع شوید. غیر از داشتن یک غرفه خوب در یک نقطه مناسب، نوع رفتار کادر قرار گرفته در غرفه انتخابی شما است که می تواند سبب رقم خوردن اتفاقات شغلی مطلوب برای شما گردد، فراموش نکنید در عصر مدرن امروزی، اغلب مسئولان خرید و مدیران فروشی کمپانی های مطرح دنیا به علوم مختلف رفتاری از جمله روان شناسی تسلط پیدا کرده اند و از رفتار شما و تیمتان کاملا متوجه می شوند که آیا با شما قرارداد ببندند و یا از این کار سر باز بزنند. پس این نکته را نیز کاملا جدی در نظر بگیرد.
اصول غرفه سازی نمایشگاه های بین المللی تهران:
تهران به جهت اهمیت های جغرافیایی و همچینن مرکزیت انجام امور مختلف، یکی از مکان های طراحی شده برای اغلب نمایشگاه ها و جشنواره های بین المللی است که به سبب همین اهمیت داشتن، اصول خاص و ویژه تری در بخش غرفه سازی و حتی غرفه آرایی آن باید رعایت شود. با توجه به جایگاه کشورها و تمایل زیاد کشورهای توسعه یافته با افزایش منابع درآمدزایی غیر نفتی،‌کشور ما نیز سعی دارد تا با ایجاد بهبودی در روند توسعه ای صنایع نمایشگاهی و همچنین ایجاد فرصت های مناسب تبلیغاتی و به دنبال آن فرصت های مطلوب شغلی، تلاش برای ایجاد یک منبع درآمد ثابت غیر نفتی نماید. نمایشگاه های بین المللی تهران خوشبختانه همه ساله با استقابل بسیار قابل توجهی از سوی بازدید کنندگان داخلی و خارجی رو به رو می شود به همین سبب حق بدهید که اصول خاص و ویژه تری را نیز برای ساخت و آرایش غرفه های خود، طلب نماید! جالب است بدانید از میان تمام عواملی که بر موفقیت و ثبات جایگاهی نمایشگاه های بین المللی تهران تاثیر گذار می باشند تنها می توان از تمامی آن ها به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از؛مدیریت غرفه و عملکرد افراد حاضر در پروژه مطابق قوانین و دستورات جدید مدیریتی
ایجاد بسترهای مناسب تبلیغاتی و تخصصی برای شرکت کنندگان
توجه ویژه به شرکت کننده و گرفتن حمایت های بایدی برای یک حضور موثر از طرف ایشان
رعایت تمام اصول و قواعد بازرگانی
ایجاد فرصت های تعاملی بسیار بین غرفه ساز و غرفه دار
قدردانی از زمان و همچنین استفاده بهینه از مساحت نمایشگاهی
لازم به ذکر است که این موارد تنها موارد مکتوبی نیستند و هر کدام از آن ها، بر طبق تحلیلی از نتیجه پرسشنامه هایی که در بین شرکت کنندگان و کارشناسان مربوط به حوزه های نمایشگاهی قرار داده شده، بدست آمده اند و بسیار بسیار قابل استناد نیز می باشند.
کلام آخر:
همانطور که در متن متوجه آن شده اید، اصول غرفه سازی نمایشگاه های بین المللی یکمی متفاوت تر از اصول غرفه سازی سایر نمایشگاه های محلی و داخلی است و در این بین غرفه سازی در میان استان های شاخص ایران نظیر: اصفهان، تهران، شیراز و مشهد، باز در تهران ویژه تر و اختصاصی تر شکل می پذیرد. نمایشگاه ها بهترین و بالاترین مکان های ممکنه برای تبلیغات و ایجاد فرصت های مناسب کاری است و می تواند سبب اشتغال زایی زیای نیز بشود. مشکلات متعددی در زمینه های مختلف اقتصادی همانطور که می دانید گریبان گیر دولت ها و حکومت های گوناگون در جهان شده است و همه به دنبال راهی برای درآمد زایی جدیدی می گردند؛ بدست آوردن و ایجاد یک منبع درآمد زایی جدید که بتواند نیازهای مالی را در حد و اندازه قابل قبولی مرتفح کند برای کشورهایی به مانند کشور ما که بخش اعظمی از درآمدهای خودش را به یک منبع سوخت فسیلی غیر قابل تجدید پذیر مدیون است، امری است واجب و ضروری! در کشورما چشم بستن به صنایع نفتی و مشتقات آن یعنی روی آوردن به صنایع مختلف داخلی که همین خود نشانه پیمودن مسیری برای انتخاب یک منبع درآمدی مناسب است. برای در اختیار گرفتن بازارهای مختلف داخلی و خارجی، می توان از مهم ترین رویداد حال حاضر جهان؛ یعنی نمایشگاه ها بهره ببریم و بدانیم هر چقدر نمایشگاه مختلف بین المللی برگزار کنیم ضرر نداده ایم که هیچ، سود هم برده ایم؛ تنها کافی است مطابق معیارهای روز جهانی اصول غرفه سازی نمایشگاه های بین المللی را برای اثرگذاری بیشتر این غرفه های کاربردی، فرا بگیریم. شاید بد نباشد یک بار دیگر این نکته را نیز بیان کرد که نمایشگاه ها باید فرصتی برای نمایش داده شدن را در اختیار فعالان صنایع قرار دهد تا بتوانند محصولات و خدمات ارائه ای خود را برای بستن یک قرارداد مطلب به معرض دید بازدید کنندگان و خریداران عزیز بگذارند. امید است با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه های بین المللی در ایران، به زودی زود شاهد قرار دادن مساحت هایی برای ساخت ساختمان هایی این چنینی که موجب صادرات غیر نفتی و درآمد زایی غیر آن می شود، باشیم.

قوانین غرفه سازی

بخش اول ـ ثبت نام در نمایشگاه و پرداخت هزینه اجاره بهاء غرفه
1- متقاضیان ثبت نام در نمایشگاه می باید فرم درخواست مشارکت را تکمیل و در مهلت تعیین شده به برگزار کننده تحویل نمایند.
2- برگزار کننده در پذیرش درخواستها اختیار تام دارد.
3- شرکت کنندگان باید کل هزینه مشارکت را بر اساس فضای مورد درخواست به هنگام ثبت نام به شماره حساب اعلام شده پرداخت و رسید آنرا به همراه فرم های درخواست مشارکت به برگزار کننده تحویل نمایند.
4- لطفاً قبل از تایید مشارکت از سوی برگزار کننده نسبت به واریز وجوه اقدام ننمایید. واریز وجه ثبت نام قبل از تایید برگزار کننده هیچگونه حقی را برای واریز کننده ایجاد نمی کند.
5- در صورت پرداخت وجه مشارکت بصورت چک، تنها چک شرکت متقاضی قابل پذیرش بوده و برگزار کننده از پذیرفتن چک اشخاص و یا چک سایر شرکتها از سوی شرکت کنندگان معذور می باشد.
6- نظم و ترتیب متقاضیان در انجام به موقع مراحل مختلف ثبت نام (تکمیل فرم ها بطور دقیق و کامل، واریز وجه، تحویل رسید پرداخت و . . . ) در تخصیص مکان مناسبتر موثر خواهد بود.
7- مطالب مندرج در فرم ثبت نام از سوی متقاضی، ملاک اقدامات بعدی قرار می گیرد. لذا متراژ قید شده در فرم ثبت نام و همچنین نوع غرفه از نظر با تجهیزات یا بدون تجهیزات بودن آن تنها براساس مندرجات فرم ثبت نام مد نظر قرار خواهد گرفت.
8- درج مشخصات شرکت کنندگان و شرح فعالیت آنها در کتاب رسمی نمایشگاه به دو زبان فارسی و انگلیسی توسط برگزار کننده به صورت رایگان انجام خواهد شد. این امر اجباری بوده و کلیه شرکت کنندگان به منظور گردآوری مجموعه ای پربار و مفید ملزم به ارائه به موقع اطلاعات و مشخصات خود به هر دو زبان فارسی و انگلیسی بطور کامل می باشند. ضمنا یک نسخه از کتاب به صورت رایگان به کلیه مشارکت کنندگان ارائه می گردد.
9- اطلاعات تکمیل شده در فرم مشارکت توسط شرکت کنندگان به همان صورت در کتاب نمایشگاه درج می شود و در صورت نقص یا عدم صحت آنها مسئولیتی متوجه برگزار کننده نخواهد بود.
10 - درخواست اعمال هرگونه تغییری در مندرجات فرم ثبت نام یا سایر فرمها، تنها بصورت مکتوب توسط شرکت کننده امکانپذیر خواهد بود.

بخش دوم ـ ضوابط مربوط به عرضه و نمایش کالاهای نمایشگاهی
11- شرکت کنندگان تنها مجاز به عرضه آن دسته از کالاهایی می باشند که در چارچوب موضوع نمایشگاه قرار دارد. در صورت تولید چند نوع محصول توسط یک واحد تولیدی و یا ورود چند نوع کالا توسط یک واحد بازرگانی، صرفاً نمایش کالاهای مرتبط با موضوع نمایشگاه مجاز بوده و ارائه سایر اقلام ممنوع می باشد.
12- کالاها و محصولات مورد عرضه در نمایشگاه باید از کیفیت بالا و مناسب ارائه در یک نمایشگاه بین المللی برخوردار بوده به گونه ای که در صورت حضور شرکتهای خارجی قابلیت مقایسه با نمونه های مشابه خارجی را داشته باشند.
13- فروش مستقیم کالاها در محل غرفه و در ایام برپایی نمایشگاه ممنوع می باشد. غرفه داران محترم تنها مجاز به بازاریابی کالا یا خدمات خود در محل نمایشگاه و تحویل آنها در محل فروشگاه یا شرکت خود می باشند.
14- کالاهای عرضه شده در نمایشگاه با شعائر اسلامی مغایرت نداشته باشند.
15- نمایش اقلام تبلیغاتی مانند پوستر، بروشور، کاتالوگ، عکس، فیلم و . . . مربوط به کالاهای خارجی که در آنها از تصاویر مغایر با شعائر اسلامی استفاده شده است در محل غرفه ممنوع می باشد.

بخش سوم ـ ضوابط و نحوه محاسبه هزینه ارزی یا ریالی غرفه ها

1-      نمایش کالا با برند یا نام ایرانی، توسط واحدهای تولیدی صنعتی دارای پروانه بهره برداری و گواهی فعالیت صنعتی، کارت شناسایی کارگاه معتبر و یا واحد تولیدی صنفی دارای پروانه صنفی تولیدی، که در داخل و یا مناطق آزاد تجاری و یا ویژه اقتصادی تولید وارائه می گردند. مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشند.

2-      نمایش کالا با برند یا نام ایرانی که در داخل تولید و تحت لیسانس و یا محصول مشترک کشورهای خارجی معرفی می گردد مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشد.

3-      نمایش کالا با برند خارجی که بر اساس سرمایه گذاری مشترک شرکتهای ایرانی و خارجی در ایران تولید و دارای مجوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی و مصوبه هیات دولت می باشد، مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشد.

4-      نمایش نمونه کالای خارجی به منظور مقایسه با کالای داخل، توسط واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری از مراجع ذیربط، در صورت تجمیع نمونه در حداقل فضا ( به تناسب نوع و ابعاد نمونه) و عدم اقدام به بازاریابی، مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشد.

5-      نمایش ماشین آلات خارجی صرفاً به عنوان ابزار کار در ارتباط با نمایش نوع فعالیت، توسط واحدهای تولید به شرط پوشاندن برند خارجی و عدم تبلیغ آن مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشد.

6-      معرفی خلاقیتهای فنی، نرم افزاری ( اتوماسیون) در صورت عدم تبلیغ شرکتهای خارجی ( به صورت پوستر، بروشور، کالا و ...) مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشد.

7-      مشارکت اتاقهای مشترک بازرگانی ایران و سایر کشورها، صرفاً بدون ارائه کالا، مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشد.

8-      مشارکت شرکتهای عرضه کننده خدمات مشاوره ای، پیمانکاری طرح و اجرا، طراحی سیستم و موارد مشابه صرفاً بدون ارائه کالا و یا هرگونه تبلیغ برند خارجی، مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشد. درغیر اینصورت مشمول پرداخت هزینه به صورت 30 درصد ارزی و 70 درصد ریالی خواهد بود.

9-      مشارکت آژانسهای مسافرتی و گردشگری در صورت عدم تبلیغ نمایندگی خارجی، مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشد.

10-  مشارکت نشریات داخلی اعم از روزنامه، مجله، بولتن، ویژه نامه، آگهی نامه و امثالهم که با تبلیغ توامان شرکتهای داخلی و خارجی منتشر می گردند مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشد. بدیهی است تبلیغ برند یا نمایندگی شرکتهای خارجی در غرفه تخصیص یافته به نشریات ( از طریق نصب بنر، پخش فیلم، توزیع سی دی، کاتالوگ وبروشور مستقل خارجی و ... ) ممنوع می باشد.

11-  معرفی خدمات پس از فروش کالاهای خارجی در جهت رفاه مصرف کننده توسط نمایندگان مجاز داخلی (با ارائه پروانه صنفی و معرفی نامه کتبی از شرکت مربوطه) و با رعایت عدم ارائه کالا و قطعات منفصله، مشمول پرداخت هزینه به صورت 30 درصد ارزی و 70 درصد ریالی می باشد.

12-  محصولات خارجی وارد شده در کشور به صورت فله که پس از بسته بندی و با مخلوط با کالای ایرانی ( با هر نام یا برند ایرانی و با درج یا عدم درج تحت لیسانس) توسط مشارکت کننده داخلی به نمایش گذاشته می شود، به میزان فضای اشغال شده، مشمول پرداخت هزینه به صورت 70 درصد ارزی و 30 درصد ریالی می باشد.

13-  نمایش کالای تولید داخل که با برند خارجی(به استثنا موارد بند 4) تبلیغ گردد، مشمول پرداخت هزینه بهصورت 30 درص ارزی و 70 درصد ریالی می باشد.

14-  تخصیص فضا به نمایندگیهای بازاریابی و فروش نمایشگاههای خارجی،در صورت ارائه تفاهمنامه با مجری داخلی،مشمول پرداخت هزینه بصورت 30 درصد ارزی و 70 درصد ریالی می باشد.در غیر اینصورت مشمول پرداخت هزینه بصورت 100 درصد ارزی خواهد بود.

15-  مشارکت کننده بخش غرف ریالی صرفا مجاز به ارائه و تبلیغ کالا،خدمات و فعالیت خود با نام ایرانی می باشد و در صورت عدم رعایت موضوع مشمول پرداخت هزینه بصورت 100 درصد ارزی می باشد.

16-  نمایش کالایی که مستقیما در خارج از کشور تولید شده،مشمول هزینه بصورت ارزی می باشد.

17-  -تبلیغ واردات به هر نحو و عرضه بروشور،فیلم،عکس،کاتالوگ،بنر و موارد مشابه در رابطه با تبلیغ کالا و یا شرکت های خارجی،مشمول پرداخت هزینه بصورت ارزی می باشد.

18-  تبلیغ نمایندگی انحصاری و یا رسمی شرکتهای خارجی  مشمول پرداخت هزینه بصورت ارزی می باشد.

19-  شرکت های تولیدی بازرگانی ایرانی که بمنظور تولید و نمایش کالای تولید داخل و نیز کالای خارجی در نمایشگاه مشارکت  دارند  می بایستی کالا یا خدمات مربوط به بخش خارجی را در فضایی کاملا متمایز و در متراژ تفکیک شده(با ابعاد استاندارد) از بخش داخلی و با رعایت حداقل متراژ(12 متر) عرضه نمایند.در غیر اینصورت کل فضای غرفه بصورت ارزی محاسبه خواهد شد.

20-  تخصیص هرگونه فضا جهت احداث محل تشریفات (VIP) مطابق با نوع مشارکت اعم از ریالی و ارزی عینا محاسبه و دریافت خواهد شد.

21-  پس از افتتاح نمایشگاه کمیته ارزی و ریالی بهمراه مجری نسبت به بازدید از کلیه غرف اقدام و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت، مراتب طی صورتجلسه تنظیمی که به امضاء مجری رسیده است اعلام و مجری موظف به پرداخت وجه مربوطه می باشد.بدیهی است نظارت بر عملکرد غرف در طول دوره برگزاری استمرار خواهد داشت.



بخش چهارم ـ امور فنی و غرفه سازی نمایشگاهی
32- حداقل متراژ غرفه های پیش ساخته با تجهیزات 12 مترمربع می باشد.
33- غرفه های پیش ساخته، با تجهیزات متعارف در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد. تجهیزات متعارف شامل پانل بندی اطراف، موکت کف، پیشانی نویسی، یک عدد پریز برق، روشنایی (3 عدد لامپ 100 وات)، 1 عدد میز و 2 عدد صندلی به ازاء هر مترمربع می باشد.
34- حداقل متراژ فضای غرفه خودساز 24 مترمربع می باشد.
35- حداقل متراژ فضای باز 30 مترمربع می باشد.
36- شرکت کنندگانی که فضای بدون غرفه سازی درخواست نموده و راساً اقدام به ساخت و تجهیز غرفه خود نمایند باید شرکت پیمانکار غرفه سازی خود را حداکثر 20 روز قبل از نمایشگاه کتباً به برگزار کننده معرفی نمایند. بدون معرفی کتبی غرفه ساز، امکان همکاری های بعدی از سوی برگزار کننده با وی مقدور نخواهد بود.
37- شرکت کنندگان محترم می باید تمامی ضوابط و دستورالعمل های فنی مربوط به ساخت و ساز غرفه را به پیمانکار خود گوشزد نمایند. بدیهی است با توجه به اینکه برگزار کننده هیچگونه ارتباط حقوقی با پیمانکاران غرفه ساز ندارد، لذا در صورت وارد شدن خسارت به تاسیسات و تجهیزات سالن از سوی پیمانکار غرفه سازی یا رعایت نکردن ضوابط و مقررات جاری توسط وی، شرکت کننده اصلی مسئول جبران خسارت وارده خواهد بود.
38- لطفاً پس از تحویل گرفتن مکان غرفه خود، جهت استفاده از انشعابات برق و آب و یا هرگونه ملزومات دیگر مراتب را حتماً با مدیر سالن هماهنگ نموده و از استفاده از تابلوی برق سالن، کابل ها، لوله های آب، شیر آتش نشانی و سایر امکانات سالن بدون هماهنگی با مدیر سالن خودداری فرمایید. بدیهی است در صورت ورود خسارت به تجهیزات فوق توسط شرکت کننده یا پیمانکار ساخت غرفه، جبران خسارت مربوطه برعهده شرکت کننده خواهد بود.
39- در صورتیکه ساخت و ساز غرفه توسط شرکت کننده یا پیمانکار وی انجام می پذیرد و چنانچه ارتفاع غرفه بالاتر از غرفه های مجاور باشد، ضروری است که قسمتهای پشت سازه ها به ویژه نئوپان، چوب و شبکه های آهنی، رنگ آمیزی و یا با دکور مناسب پوشانیده شود تا موجب بدمنظره شدن غرفه های مجاور نگردد. ضمناً بر روی قسمت های پشت کار که مشرف به حریم غرفه های مجاور می باشد نوشتن تبلیغات یا نام شرکت مجاز نخواهد بود.
40- شرکت کنندگانی که راساً مبادرت به ساخت غرفه می نمایند، باید دوسری کامل از نقشه ساخت و ساز غرفه را به همراه نقشه انشعاب برق حداکثر تا 30 روز قبل از افتتاح نمایشگاه به برگزار کننده تحویل نمایند. در صورت عدم تطبیق نقشه با ضوابط فنی نمایشگاه و امکانات و تاسیسات سالن ها، تغییراتی در نقشه اعمال خواهد شد که شرکت کننده موظف به رعایت آنها می باشد.
41- برای غرفه های موضوع بند فوق انشعابات برق فقط تا محل نزدیکترین پست برق سالن تامین می شود لذا ضروری است اینگونه شرکت کنندگان نسبت به تهیه کابل برق به متراژ لازم، تابلو برق، فیوز و دیگر ملزومات مورد نیاز خود اقدام نمایند.
42- به غرفه های بدون پیش ساخته تنها زمین غرفه تعلق خواهد گرفت و تامین تمامی وسایل ساخت و دکوراسیون و نیز تجهیزات داخل غرفه بر عهده شرکت کننده خواهد بود.
43- در صورت نیاز به برق 3 فاز و یا خط تلفن، مراتب باید حداقل 30 روز قبل از افتتاح کتباً به برگزار کننده اعلام گردد.
44- در صورت نمایش ماشین آلات و دستگاههای سنگین، حجیم و یا مرتفع و نیز ماشین آلات با مصرف برق بیش از 5 کیلو وات، مراتب باید 30 روز قبل از افتتاح به اطلاع و تایید برگزار کننده برسد.
45- در صورت احداث غرفه در 2 طبقه، هزینه کل متراژ طبقه دوم بر مبنای 50% هزینه معمول اجاره بهاء غرفه با تجهیز محاسبه و اخذ خواهد شد.
46- در صورتیکه ساخت غرفه در دو طبقه انجام می پذیرد، شرکت کننده مکلف است حداقل 20 روز قبل موضوع را بصورت مکتوب با ذکر ارتفاع و نوع کاربری طبقه دوم به برگزار کننده اعلام نموده و پس از تایید برگزار کننده طرح خود را اجرا نماید. در غیر اینصورت چنانچه به هنگام اجرای طرح و ساخت غرفه با مشکلی مواجه شود مسئولیتی متوجه برگزار کننده نخواهد بود.
47- ورود هرگونه تجهیزات غرفه سازی به داخل نمایشگاه مستلزم اخذ مجوز از واحد طراحی و غرفه آرایی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران می باشد. بدین منظور شرکت کنندگان محترم یا پیمانکار غرفه ساز مربوطه  می باید ضمن ارائه چک تضمین تخلیه به برگزار کننده، فرم ورود کالا را دریافت و پس از تکمیل به واحد فوق الذکر تحویل نمایند.
48- استفاده از مصالح ساختمانی و پانل گچی پیش ساخته جهت دکور غرفه ممنوع بوده و شرکت کنندگان تنها میتوانند از مصالح و سازه های سبک مثل چوب، نئوپان، آلومینیوم و از این قبیل استفاده نمایند.
49- با توجه به اینکه امکانات آبرسانی در همه نقاط سالن های نمایشگاهی وجود ندارد لذا در صورت نیاز به انشعابات آب جهت نمایش یک دستگاه خاص، مراتب باید حداقل 45 روز قبل از افتتاح به اطلاع برگزار کننده رسانیده شود.
50- در صورت ورود هرگونه خسارت به غرفه ها و یا وسایل و تجهیزات آنها شرکت کننده موظف به جبران خسارت و پرداخت هزینه مربوطه بر اساس اعلام برگزار کننده می باشد.

بخش پنجم ـ ضوابط انصراف از مشارکت و یا کاهش فضای رزرو شده
51- کاهش متراژ یا انصراف از مشارکت تا حداکثر 30 روز قبل از افتتاح نمایشگاه پس از کسر 10% مبلغ واریزی و استرداد  مابقی میسر خواهد بود. (درخواست میبایستی کتبی و با اخذ رسید از ستاد برگزاری باشد.)

52- کاهش متراژ  یا انصراف از مشارکت در فاصله کمتر از 30 روز پذیرفته نشده و هیچ  وجهی عودت نخواهد گردید لیکن ستاد برگزاری در صورت صلاحدید نسبت به واگذاری محل غرفه به سایر متقاضیان اقدام خواهد نمود.


.52.1- در فاصله زمانی کمتر از 30روز تا زمان افتتاح، به هیچوجه درخواست انصراف پذیرفته نخواهد بود و در صورت عدم استفاده از غرفه تخصیص یافته در نمایشگاه هیچگونه وجهی مسترد نشده و برگزار کننده مجاز میباشد غرفه مربوطه را در صورت عدم استفاده متقاضی اولیه به سایرین واگذار نماید. لذا از شرکت کنندگان محترم تقاضا دارد قبل از ثبت نام تمامی جوانب و شرایط کاری خود را به درستی سنجیده و پس از حصول اطمینان از امکانات و مقدورات خود نسبت به مشارکت در نمایشگاه اقدام نمایند تا از بروز مسائلی که بر روند اجرایی نمایشگاه بویژه در روزهای نزدیک به افتتاح آن، تاثیر منفی باقی می گذارد جلوگیری شود.

بخش ششم ـ واگذاری و غرفه سازی
5
3- تعیین محل غرفه ها و نحوه واگذاری آنها تماماً برعهده برگزار کننده بوده و متقاضی نمی تواند مکان خاصی را انتخاب نموده و یا از قبول مکان تخصیص یافته امتناع ورزد. حتی بعد از دریافت نقشه محل غرفه و رویت آن توسط شرکت کننده، این احتمال وجود دارد که برگزار کننده به هنگام تحویل غرفه، بنا به دلایل گوناگونی ناگزیر از جابجایی و تغییر مکان غرفه تخصیص یافته باشد.در اینصورت برگزار کننده تلاش خواهد نمود تا غرفه جدید واگذار شده حتی المقدور با همان ابعاد قبلی به متقاضی تحویل گردد.
54- مطابق روال معمول نمایشگاهها، برگزار کننده موظف است نقشه محل استقرار غرفه شرکت کنندگان را تا یکماه قبل از افتتاح نمایشگاه به ایشان ارائه نماید، لیکن در صورتیکه امکان تعیین مکان غرفه قبل از موعد ذکر شده وجود داشته باشد، برگزار کننده با رعایت بند 53 ، این همکاری را با متقاضی به عمل آورده و حتی در صورت امکان، متقاضی می تواند در انتخاب مکان غرفه خود اعمال نظر نماید.
55- برابر دستورالعمل صادره از سوی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، سالن های تحت پوشش از 3 روز قبل از افتتاح در اختیار برگزار کننده قرار می گیرد. لذا شرکت کنندگان محترم بویژه کسانیکه راساً نسبت به ساخت غرفه اقدام می کنند موظفند تدارکات لازم و ساخت و سازهای اولیه غرفه خود را از قبل مهیا نمایند تا در فاصله کوتاه موجود امکان آماده سازی مناسب غرفه فراهم باشد.
56- غرفه های پیش ساخته که توسط برگزار کننده احداث میشود، یک روز قبل از نمایشگاه به غرفه داران تحویل داده خواهد شد.
57 - کلیه شرکت کنندگان مکلفند تا ساعت 8 شب قبل از افتتاح نسبت به آماده سازی غرفه و چیدن کالاها و تخلیه اقلام اضافی غرفه خود اقدام نمایند، در غیراینصورت و چنانچه اداره حراست نمایشگاه اقدام به بستن سالنها نماید هیچگونه مسئولیتی متوجه برگزار کننده نبوده و شرکت کننده متاخر موظف است به محض اعلان مسئولین حراست، باقیمانده وسایل غرفه سازی خود را از سالن تخلیه و سریعاً نسبت به نظافت غرفه خود و اطراف آن و خروج از سالن اقدام نماید.
58 - در صورت عدم اتمام به موقع عملیات غرفه سازی از سوی شرکت هایی که راسا اقدام به ساخت غرفه خود مینمایند و با توجه به اینکه این تاخیر موجب بروز مشکلات متعدد در امر برپایی نمایشگاه شده و چهره نمایشگاه را مخدوش می نماید، برگزار کننده می تواند در این خصوص نسبت به عملکرد شرکت کننده ادعای خسارت نماید.
59 - شرکت کنندگان مجاز به واگذاری غرفه خود به دیگران و یا شراکت با سایر واحدها نمی باشند.
60 - شرکت کنندگان اکیداً موظف به رعایت حریم غرفه خود می باشند. قرار دادن کالاها یا دستگاه ها خارج از حریم قانونی غرفه و تجاوز به فضای راهروها، حتی فضاهای خالی و غیرقابل استفاده، مشمول جریمه و در صورت عدم توجه منجر به تعطیلی غرفه خواهد شد.
61 - غرفه داران ملزم به حضور دائمی و فعال در محل غرفه در ساعات برپایی نمایشگاه و پاسخگویی به مراجعین میباشند.
62- برابر مقررات جاری، نظافت داخل سالن تنها در محدوده راهروها برعهده برگزار کننده بوده و نظافت داخل غرفه ها به عهده غرفه داران خواهد بود، ضمناً نظافت و پاکسازی محوطه نیز بر عهده برگزار کننده می باشد.
63- در صورت تقاضای وسایل یا تجهیزات اضافی جهت غرفه ها هزینه مربوطه بطور جداگانه اخذ خواهد شد.
64 - هرگونه ادعا در خصوص متراژ غرفه واگذار شده تنها در 3 روز اول نمایشگاه قابل طرح و بررسی بوده و پس از آن مردود می باشد.
65 - چنانچه بدلیل حجم یا ابعاد خاص کالا، ماشین آلات یا وسایل داخل غرفه، هرگونه افزایشی از سوی شرکت کننده در متراژ غرفه ایجاد شود جزو فضای غرفه و بعنوان بدهی محسوب شده و قبل از خاتمه نمایشگاه می باید نسبت به پرداخت هزینه اضافه متراژ اقدام گردد.

بخش هفتم ـ حفاظت و امنیت غرفه ها
66 - مسئولیت مراقبت و محافظت از غرفه و وسایل آن در ساعات آماده سازی غرفه ها، برپایی نمایشگاه و تخلیه غرف برعهده شرکت کننده می باشد. پس از خاتمه کار نمایشگاه در هر روز نسبت به تخلیه سالن ها و پلمب دربهای ورودی اقدام شده و مسئولیت حراست از غرفه ها برعهده انتظامات نمایشگاه خواهد بود؛ لذا کلیه مسئولین غرفه ها مکلفند هر روز قبل از باز شدن درب سالن ها در محل سالن حضور یابند. هرگونه عواقب ناشی از عدم حضور به موقع بر عهده صاحبان غرفه ها می باشد.
67 - استفاده یا نگهداری مواد آتش زا و کارتن های خالی در داخل سالن به ویژه پشت پانل ها ممنوع  می باشد.
68 - شرکت کنندگان بمنظور پیشگیری از بروز خسارات موظف به بیمه نمودن کالاهای خود نزد یکی از شرکت های بیمه و ارائه بیمه نامه مربوطه به برگزار کننده می باشند.
69 - بیمه آتش سوزی و حوادث برای کلیه شرکت کنندگان اجباری می باشد.
70 - مسئولیت مفقود شدن وسایل یا کالای داخل غرفه ها در ساعات دایر بودن نمایشگاه که حضور غرفه داران در محل غرفه الزامی است، متوجه غرفه داران می باشد.
71 - در صورت مفقود شدن وسایل یا کالای داخل غرفه و یا بروز حادثه ای در محل غرفه، مراتب سریعاً به اطلاع مدیر سالن و نگهبان سالن رسانیده شود تا با حضور نماینده حراست نسبت به تنظیم صورتجلسه اقدام گردد. پیگیری این امر برعهده شرکت کننده می باشد.
72 - در صورت نمایش اقلام ارزشمند و گرانقیمت که سبک و کم حجم بوده و امکان سرقت آنها وجود دارد، به   غرفه داران محترم توصیه می شود اینگونه اقلام را هر روز پس از پایان یافتن ساعت کار نمایشگاه با خود خارج نموده و روز بعد مجدداً به همراه بیاورند.
73- با توجه به اینکه اکثر کالاها و لوازم داخل غرفه ها قابل اشتعال می باشند غرفه داران محترم مکلفند جهت دکوراسیون غرفه خود از جوشکاری، برشکاری و هرگونه اقدامی در داخل سالن که احتمال بروز حریق را سبب شود خودداری نموده و وسایل دکوراسیون غرفه خود را بصورت آماده شده و صرفاً جهت مونتاژ به داخل سالن وارد نمایند.

بخش هشتم ـ تخلیه و تخریب غرفه ها پس از اختتام نمایشگاه
74- شرکت کنندگان تا آخرین لحظه برپایی نمایشگاه در پایان روز آخر مجاز به ترک یا تخلیه غرفه خود نمی باشند. تخلیه غرفه ها از صبح روز بعد از خاتمه نمایشگاه آغاز شده و می باید حداکثر ظرف 48 ساعت به پایان برسد.
75 - پس از خاتمه نمایشگاه و از زمانی که سالن ها جهت تخلیه و خروج کالاها و تجهیزات غرفه بازگشایی می شوند تمامی غرفه داران باید بمنظور جلوگیری از سرقت یا آسیب رسیدن به تجهیزات غرفه یا کالاها در محل غرفه خود حاضر باشند. حتی در صورتیکه شرکتی آمادگی خروج کالاهای خود را بلافاصله پس از باز شدن سالن ندارد، ضروری است فردی را بمنظور مراقبت از کالاهای خود در داخل غرفه بگمارد. لذا پس از بازگشایی سالنها در خاتمه نمایشگاه، مسئولیت حفاظت و نگهداری کالاها و تجهیزات در مقابل سرقت یا آسیب، مستقیماً بر عهده صاحبان کالا خواهد بود.
76 - در صورت عدم تخلیه به موقع غرفه، برگزار کننده نسبت به جمع آوری و انتقال وسایل به انبار اقدام نموده  و در اینصورت هزینه جابجایی و انبارداری از صاحب کالا اخذ خواهد شد. ضمن آنکه مسئولیت هرگونه خسارت احتمالی وارد بر عهده صاحب کالا می باشد.
77 - چنانچه هزینه های مشارکت شرکت کنندگان اعم از اجاره بهاء غرفه، ساخت و ساز، هزینه درج مشخصات در کتاب نمایشگاه، اجاره تجهیزات اضافه، هزینه برق اضافی، مابه التفاوت ارزی و . . . بطور کامل پرداخت نشده غرفه داران مجاز به تخلیه غرفه و خروج کالاهای خود نبوده و حق هرگونه پیگیری قانونی برای برگزار کننده محفوظ خواهد بود.
78 - شرکت کنندگانی که راساً نسبت به دکوراسیون غرفه خود اقدام می کنند باید پس از پایان نمایشگاه نسبت به تخریب وسایل دکوری و تخلیه بقایای آن اقدام نمایند.

بخش نهم ـ ضوابط صدور کارت شناسایی و کارت پارکینگ
79 - برای مسئولین هر غرفه از سوی برگزار کننده کارت شناسایی صادر خواهد شد، شرکت کنندگان موظفند در تمام مدت حضور در نمایشگاه کارت شناسایی مربوطه را به سینه الصاق نمایند، بدین منظور شرکت کنندگان محترم باید براساس اعلام برگزار کننده نسبت به تکمیل فرم کارت شناسایی و تحویل آن به برگزار کننده اقدام نمایند.
80 - ورود وسایل نقلیه در ایام برپایی نمایشگاه به داخل محوطه مطلقاً ممنوع بوده و شرکت کنندگان می توانند از پارکینگ های مجاور محل نمایشگاه استفاده نمایند.

بخش دهم ـ نحوه انجام تبلیغات محیطی در زمان برپایی نمایشگاه
81 - انجام هرگونه تبلیغات محیطی در ایام برپایی نمایشگاه منوط به کسب مجوز از روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران و پرداخت هزینه مربوطه می باشد، در صورت عدم رعایت این موضوع اقلام تبلیغاتی جمع آوری خواهد شد.
82 - شرکت کنندگان فقط می توانند اقلام تبلیغی خود را درون حریم غرفه خود نصب نمایند و استفاده از فضای راهرو یا غرفه های مجاور بدین منظور ممنوع می باشد.
83 - نصب یا آویختن هرگونه بنر، پارچه نویسی، پوستر یا اقلام مشابه آنها از سقف سالن ممنوع می باشد و در صورت عدم توجه مشمول جریمه شده و مبلغ جریمه توسط مسئولین مربوطه در شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران تعیین و پس از ابلاغ به شرکت کننده، پرداخت آن الزامی خواهد بود.
84 - جهت اجرای تبلیغات ذکر شده در بند فوق، شرکت کنندگان می توانند، اقلام تبلیغی خود را از روی دیواره یا سقف غرفه و حداکثر تا ارتفاع 140 سانتی متر بالاتر از غرفه خود نصب نمایند. ( با رعایت محدودیت ارتفاع سالنها)
85- استفاده از وسایل صوتی ـ تصویری به منظور تبلیغ کالاها پس از اخذ مجوز از برگزار کننده و به شرط عدم ایجاد مزاحمت برای سایر غرفه داران مجاز خواهد بود.
86. در صورت تمایل به فیلمبرداری یا عکسبرداری از غرفه ها قبلاً باید با برگزار کننده هماهنگی های لازم بعمل آید.
87 - اقلام تبلیغی و چاپی برای کالاها و محصولات خارجی از جمله بروشور، کاتالوگ، عکس، پوستر، نوار ویدئویی و غیره که در نظر است در محل غرفه توزیع شده یا در معرض نمایش قرار گیرد باید منطبق با معیارهای اسلامی بوده و حداقل 20 روز قبل از افتتاح به ستاد نمایشگاه ارائه و به تایید برگزار کننده برسد.
88 - در صورت تمایل به تهیه و چاپ آگهی در کتاب ویژه نمایشگاه (جدا از مشخصات و نوع فعالیت شرکت که در فرم ثبت نام قید شده) هزینه جداگانه دریافت خواهد شد، بدین منظور برگزار کننده، مجری تهیه و چاپ کتاب نمایشگاه را به واحد متقاضی معرفی خواهد نمود.

بخش یازدهم ـ سایر موارد
89 - شرکت کنندگانی که جهت استفاده از اینترنت نیاز به پهنای باند مستقل داشته باشند می توانند درخواست خود را کتباً و با ذکر میزان پهنای باند مورد نیاز، به برگزار کننده اعلام نمایند تا فرم مربوطه در اختیار ایشان قرار گیرد. تامین این خدمات توسط شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران صورت می پذیرد و تنها در صورت وجود امکانات لازم در سالن تحت پوشش، ارائه خواهد شد. در این صورت هزینه مترتب بر این امر توسط متقاضی به صورت مجزا به شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران پرداخت می گردد.
90 - شرکت کنندگان موظف به رعایت نکاتی هستند که در مکاتبات بعمل آمده از سوی برگزار کننده مطرح میشود و مسئولیت عواقب ناشی از عدم توجه به مکاتبات و تماسهای بعمل آمده از سوی برگزار کننده بر عهده شرکت کننده می باشد.
91 - هرگونه توافقی میان شرکت کننده و برگزار کننده تنها در صورتی معتبر است که مکتوب و امضاء شده باشد.
92. ورود و تخلیه کالاها همراه با جرثقیل تا جلوی درب سالنها و یا در محوطه باز بلامانع می باشد ولی پس از اتمام ایام نمایشگاه، جابجایی و خروج کالاها از سالنها و محوطه باز (جهت حفظ ایمنی کالاهای سایر مشارکت کنندگان و محیط نمایشگاه) صرفاً توسط پیمانکار مستقر در محل نمایشگاه انجام خواهد شد.
93 - هرگونه ادعا یا شکایت از سوی شرکت کنندگان علیه برگزار کننده تنها تا یکماه پس از پایان نمایشگاه معتبر بوده و پس از آن پرونده مربوط به نمایشگاه مختومه می گردد. ضمناً هرگونه شکایتی قبل از ارائه به سایر مراجع ذیربط باید به برگزار کننده ارجاع شود و در صورت عدم حصول توافق، شرکت کننده می تواند به شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران بعنوان حکم مراجعه نماید.
94 - در صورت بروز وقایع پیش بینی نشده (فورس ماژور) مانند جنگ، زلزله، سیل، طوفان، هرج و مرج، آتش سوزی، تغییر قوانین جاری و . . . که منجر به لغو یا تغییر زمان نمایشگاه شود هیچگونه مسئولیتی متوجه برگزار کننده نبوده و وجوه واریزی پس از کسر هزینه های انجام شده توسط برگزار کننده مسترد خواهد شد.
95 - چنانچه تحت شرایط اضطراری شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران اقدام به تغییر زمان یا مکان برپایی نمایشگاه نماید مسئولیتی متوجه برگزار کننده نبوده و برگزاری نمایشگاه تابع شرایط جدید خواهد بود.
96  - در صورتیکه تعداد شرکت کنندگان به هر دلیل به حد نصاب لازم نرسد به گونه ای که مانع از تشکیل و برگزاری نمایشگاه گردد، برگزار کننده ناگزیر از لغو نمایشگاه خواهد بود و در این صورت فقط هزینه هایی که به برگزار کننده پرداخت شده مسترد خواهد گردید.
97  - کلیه وجوه قانونی که شرکت کنندگان ملزم به پرداخت آنها هستند از سوی برگزار کننده به صورت رسمی اعلام می شود، لذا هرگونه وجهی که به صورت غیر متعارف از سوی افراد حاضر در محل برگزاری نمایشگاه تحت عنوان مدیر سالن، کارگر، نگهبان، باربر، نظافتچی و یا هر نام دیگری در ازاء انجام کاری از شرکت کنندگان مطالبه شود ارتباطی با برگزار کننده نداشته و مورد تایید نمی باشد.
98 - در صورتیکه به دلیل تخلف از مقررات، برگزار کننده ناچار به تعطیل غرفه ای باشد، هیچ یک از وجوه پرداخت شده قابل استرداد نبوده و واحد متخلف نمی تواند ادعایی در این خصوص مطرح نماید.
99 - رعایت ضوابط و شئون اسلامی برای تمامی شرکت کنندگان و غرفه داران محترم الزامی می باشد.
100 - جانمایی غرفه توسط ستاد برگزاری صورت می پذیرد ملاک جانمایی با در نظر گرفتن شرایط فنی سالن، مختصات کالاهای نمایشی، متراژ درخواستی و اولویت واریز وجه می باشد. محل و ابعاد غرفه توسط ستاد تعیین شده و اعتراضی در این خصوص وارد نخواهد بود.

این مقررات براساس ضوابط و مقررات جاری در نمایشگاه های بین المللی و مطابق کنوانسیون اتحادیه جهانی نمایشگاهها تدوین شده و در تمام نمایشگاه های معتبر دنیا اجرا می شود. عدم توجه به آنها برگزار کننده را در پیگیری قانونی علیه متخلفین مخیر می سازد.

فاکتور های موثر در قیمت غرفه سازی

قیمت غرفه سازی نمایشگاهی ایده آل فاکتورهای مختلفی دارد. در بررسی این هزینه‌ها با ما همراه باشید...

تعدادی از این فاکتورها عبارتند از: طراحی غرفه سازی نمایشگاهی، غرفه‌سازی و ساخت غرفه نمایشگاهی و پشتیبانی در هنگام برگزاری نمایشگاه ، که در این پست می‌خواهیم به تفصیل بحث قیمت گزاری و عوامل تاثیرگزار در قیمت غرفه نمایشگاهی را بررسی کنیم.

بررسی قیمت طراحی غرفه نمایشگاهی

اکثر شرکت‌ها تلاش خود را می‌کنند که همیشه بهترین خرید را داشته باشند. حتی در مورد خرید اجناس کوچک نیز باید احساس رضایت از خرید خود کنند. به همین دلیل است، کسب و کارهایی که در نمایشگاه شرکت می‌کنند و تمایل به غرفه سازی نمایشگاهی دارند تلاش می‌کنند با غرفه‌سازی همکاری کنند که علاوه بر کیفیت و متعهد بودن پروژه را با قیمت مناسب تمام کند. مبحث قیمت گزاری غرفه سازی نمایشگاهی از همان شروع غرفه‌سازی مطرح می‌شود اگر شما به عنوان مشارکت‌کننده بودجه‌ای برای غرفه نمایشگاهی در نظر گرفته‌اید باید در زمان سفارش غرفه نمایشگاهی آنرا به غرفه ساز اعلام کنید که طرح را بر اساس آن قیمت طراحی کند. اینکار سبب می‌شود نتیجه بهتری گرفته شود. دلیل اصلی تغییر قیمت در عملیات غرفه سازی نمایشگاهی متریال است، میزان استفاده متریال در غرفه نمایشگاهی، نوع متریال مورد استفاده و نحوه استفاده از آن هر کدام جداگانه می‌تواند عامل تغییرهای اساسی و قابل توجه در غرفه سازی نمایشگاهی باشد. به همین دلیل است که باید قبل از طراحی بودجه در نظر گرفته شود و طبق بودجه طرح غرفه نمایشگاهی ارائه گردد.

متریال و قیمت غرفه سازی نمایشگاهی

نوع متریال‌های قابل استفاده می‌تواند تنوع بالایی داشته باشد، از متریال‌های معمول قابل استفاده غرفه سازی نمایشگاهی در ایران نئوپان می‌باشد. اما از متریال‌های دیگری مانند MDF یا های‌گلس نیز استفاده می‌شود. که در قیمت غرفه سازی تاثیر گزار می‌باشد، از عوامل تاثیر گزار در قیمت غرفه سازی نمایشگاهی ابعاد غرفه می‌باشد هر چقدر که متراژ غرفه کوچکتر باشد قیمت غرفه نمایشگاهی بالاتر می‌رود. یعنی قیمت و متراژ رابطه عکسی با یکدیگر دارند زیرا تمام مراحلی که در یک غرفه سازی نمایشگاهی اهم از نجاری، برقکاری و نقاشی صورت می‌گیرد در یک غرفه سازی نمایشگاهی کوچک و بزرگ برابرند با یکدیگر و زمانی که یک پروژه ۱۲ متری را محاسبه می‌کنیم. به عنوان مثال برقکار که در یک پروژه معمول متری ۱۲ هزار تومان دریافت می‌کند در یک پروژه ۱۵ متری با تقریبا همان مقدار کار که پروژه ۱۰۰ متری دارد تنها مبلغ ۱۴۴ هزار تومان دریافت می‌کند. همین امر سبب تفاوت مبلغ می‌باشد.

منبع

 

در ادامه قصد داریم به چند هزینه خاص و کوچک اما حیاتی در کنار غرفه سازی اشاره کنیم :                        

تبلیغات

چاپ انواع بروشور و کاتالوگ و استند به گسترش اطلاعات کار شما کمک بسزایی خواهد کرد. تبلیغات را به هیچ عنوان کنار نگذارید .

تاثیر یک کاتالوگ و بروشور برای کسب و کار شما غیر قابل انکار است . بسیاری از بازدیدکنندگان بعد از مطالعه بروشور شما تنها در صورتی که نکته قابل توجه در آن پیدا کنند با شما وارد مذاکره میشوند .

یک نکته قابل توجه دیگر این است که تبلیغات خود را در سطح بروشور و کاتالوگ نگه ندارید شما میتوانید  از استندهای تبلیغاتی و بنرهای بزرگ نیز در سطح محل برگزاری نمایشگاه استفاده کنید.  

هدیه

هزینه دیگری که برای غرفه سازی در نظر گرفته شده هدیه است . هدیه نمایشگاهی در ثبت یک خاطره شیرین برای بازدیدکنندگان بسیار تاثیرگذار است و هرچه نفیس‌تر باشد، بیشتر روی مخاطبان تاثیر می‌گذارد.

حتما به خاطر داشته باشید سطح بالاتری از هدیه هایی که برای بازدیدکنندگان عمومی در نظر دارید برای مدیران ارشد در نظر بگیرید .

پذیرایی

شما باید در غرفه خود باید انواع شکلات، شیرینی، چای، قهوه و نوشیدنی‌های سرد را داشته باشید تا با توجه به سلیقه و ذائقه بازدیدکنندگان بتوانید از آنها پذیرایی کنید. توجه داشته باشید این پذیرایی تنها مخصوص افرادی است که وارد غرفه می‌شوند و قصد انجام مذاکرات تجاری را دارند.

جوایز و قرعه کشی

هزینه ای که اکثر شرکت ها بر دوره حضور خود در نمایشگاه ندارند مربوط به جوایز و قرعه‌کشی‌ها است.

توجه داشته باشید اگر می‌خواهید برای مدتی یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه را داشته باشید بهتر است یکی مسابقه یا قرعه‌کشی برگزار کنید. البته قرعه‌کشی هزینه بسیار زیادی دارد و مهمترین نکته این است که تنها در صورتی می‌توانید موفق باشید که از تجمع بازدیدکنندگان در مقابل غرفه خود درست و به جا استفاده کنید .

منبع

 

برای مدیریت بهتر هزینه و بودجه بندی صحیح شما نیاز به یک کارشناس خبره و با تجربه دارید که شما را در این امر غرفه سازی به موفقیت برساند .